طلبه آنلاین

۱


   زیارت از دو منظر عمده قابل تامل و بحث است :

1) از نگاه علم کلام ؛ زیرا اعتقاد به امامت و پیوند قطعی و ناگسستنی میان امام و امت از منظر مباحث کلامی و اعتقادی ایجاب می کند که انسان همواره خود را در آستان پیامبر و اهل بیت او بداند و این گرایش از اعتقاد قلبی و از جایگاه ایمان برخواسته است و در قالب زیارت ظهور می کند .

2) علم فقه : یکی از مسائل فقهی و از جمله واجبات و فروع دین از منظر شیعه و بسیاری از مسلمین ، بحث تولی و تبری است که در روایات فراوانی در انتهای کتاب الحج در کتب فقهی از آن بحث می شود .

زیارت در لغت به معنای مایل و میل کردن است خواه ازراه دور یا از نزدیک و خواه با گرایش قلبی باشد یا نباشد .


در اصطلاح دینی زیارت تمایلی است که علاوه بر میل و حرکت ، حس قلبی هم گرایش جدی پیدا کرده است و نسبت به مزور با اکرام و تعظیم قلبی و انس همراه باشد .

زیارت دارای سه رکن است :

1) زائر

2) مزور (زیارت شونده)

3) خصیصه ای نفسانی به نام گرایش قلبی که با تکریم و تعظیم وانس گرفتن با مزور همراه است .


نکته : هر کدام از ارکان زیارت که مختل شود یا از واقعیت و عینیت تهی شود زیارت محقق نمی شود و هر چه ارکان فوق از بنیان و اساس محکم تری برخوردار باشد زیارت آثار عینی تری خواهد داشت .


در زیارت باید دو مساله خاص را مورد توجه قرار داد :

1) انسان پس از مرگ از حیاتی برتر و کاملتر برخوردار است و ارتباط او با عالم بالا و حشر و انس او با جواهر قدسی موجب گشترش وجود و میدان احاطه و شمول وی می شود و طبعا آثار وجودی او گسترده تر می شود و تتفسیر زیارت به ارتباطی زنده میان دو حقیقت زنده به این معناست که نفس زائر با نفس مزور ارتباط برقرار می کند و زیارت هرگز ارتباط زائر با بدن مدفون مزور نیست بلکه بدن تنها به لحاظ تعلق و وابستگی شدید وجودی بین جان و تن مزور است که علامت گویا و نشانه ای رسا از مزور را به همراه دارد .


2) ارتباط خاص مزور به بدن موجب می شود که بدن او یک نوع مرکزیت و محوریت پیدا کند و همین مایه توجه و زیارت قبر و بدن میشود و اگر چه روح و جان انسان زمان و مکان ندارد ولی به لحاظ توجه و عنایت خاص که آن نفس به شیئی دارد موجب می شود که در آن فرصت زمانی و مکانی موقعیت ویژه ای ایجاد شود . از باب تمثیل میگوییم : خداوند زمان و مکان ندارد و حتی به تعبیر امام صادق (ع) خالق آنهاست ، لکن خداوند به لحاظ ظرفیت و شانیت به هر دلیلی به مکانی مثل کعبه و به زمان مثل لیله القدر و حتی به اشخاص خاصی مثل دلشکستگان تعلق وجودی پیدا می کند

ادامه دارد ......

نظرات  (۱)

۱۴ آذر ۹۵ ، ۱۵:۱۴ محمد رمضانی
عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی